"חפיר הוא תעלה שמטרתה להגן על טירה, מבצר, חומה ושאר סוגי ביצורים. החפיר מיועד למנוע את הגישה אל החומה בפני כלי מצור הנדרשים להיצמד אליה. בנוסף, ובפרט כשהוא מלא מים, נועד החפיר להקשות על ניסיונות של חפירת מנהרות מתחת לחומה במטרה לגרום לקריסתה."
זו ההגדרה של חפיר מתוך ויקיפדיה.
אז מה הקשר לשוק ההון?
בשוק ההון יש לנו המשקיעים, את המושג "חפיר כלכלי",
אז מהו חפיר כלכלי? למה הוא נועד? ואיך הוא יעזור לנו המשקיעים? בואו נתחיל ...
המושג הזה הוטבע ככל הנראה על ידי גדול משקיעי הערך בכל הזמנים, וורן באפט.
חפיר כלכלי בעצם נותן לחברה אחת יתרון משמעותי על המתחרות שלה.
לחברה עם חפיר כלכלי, תהיה הגנה מלאה בפני מתחרות, שלא יוכלו לגרום לקריסתה.
מתחרה שתנסה לחצות את החפיר, תפגוש חומות ענק, ותנינים במים - המשמעות היא שלמתחרות יהיה קשה לקחת נתח שוק לחברה בעלת החפיר.
safalniveshak
ישנם מספר סוגי חפיר נגע ברובם היום:
1. מותג: עצם השם שלך הוא החפיר. תחשבו על קוקה קולה, כולנו מכירים את הסמל שלה, כולנו בשלב כזה או אחר בחיינו טעמנו את המשקה הממכר. יש לה מתחרות, אבל הן לעולם לא יהיו קוקה קולה.
תחשבו על דיסני, כולנו גדלנו על סרטי דיסני, כולנו בכינו ב"מלך האריות". ואפילו למדנו לראשונה מה זה אהבה בזכות סרטי דיסני. תעשו ניסוי: אבקש ממכם לעצום עיניים ולנסות לשלוף שמות של 10 דמויות מוכרות לכם מדיסני.... הצלחתם? הרשימה לא נגמרת, נכון? . והמותג הזה ממשיך לצמוח ולהתפתח.
מנכ''ל החברה בוב צ'פאק טען לפני כחודש כי "המותג דיסני השלים כ- 100 שנים מופלאות, בזכותם הוא בטוח כי דיסני תישאר כאן גם ב- 100 השנים הבאות" זה חפיר.
2. מחיר:
חברה שיודעת או יכולה למכור מוצר במחיר זול יותר מהמתחרות שלה.
לדוגמא, קוסטקו רשת הסופרמרקטים. שגובה מלקוחותיה דמי חבר שנתיים בסך של כמה עשרות דולרים, ואת כל מוצרי הסופרמרקט שלה היא מוכרת במוצרי עלות + 15%.
ככה היא יכולה לכסות את כל עלויות חומרי הגלם, ואת העלויות התפעוליות,
ועדיין להיות רווחית בזכות מועדון לקוחות ענקו נאמן (כ- 90% מהלקוחות מחדשים את המנוי כל שנה)
ובמיוחד להיות זולה יותר מהמתחרות שלה.
3. עלות שינוי:
תחשבו על חברה שללקוח שלה לא משתלם לשנות או להחליף את המוצר.
לדוגמא אפל. אם ארצה לעבור מאפל לסמסונג החדש, סביר שאצטרך להחליף לא רק את הפלאפון
אלא גם את הממיר הביתי, ואת המחשב האישי, ואולי את האוזניות.
הכוונה היא שמי שקונה אפל, הופך ללקוח נאמן וקונה את כל מוצרי החברה.
יש כאלו שמשווים את אפל לדת.
4. פטנטים ונוסחאות סודיות:
לחברה שיש פטנטים, יש הגנה. מתחרות לא יוכלו לחקות אותה או להעתיק ממנה.
גם כאן הדוגמא הטובה ביותר היא קוקה קולה. שלה יש נוסחא סודית שתשמור אותה תמיד מעל המתחרות שלה.
עוד חברות שנהנות מחפיר זה: חברות התרופות.
5. אפקט הרשת:
אחד מסוגי החפיר המעניינים ביותר. החפיר הזה תלוי לאו דווקא בחברה, אלא בלקוחות שלה.
ככל שיותר אנשים משתמשים בפלטפורמה - ככה הם יוצרים יותר ערך למשתמשים האחרים, ולפלטפורמה עצמה. תחשבו על פייסבוק, אם יש לחברה 2 מיליארד (!!!!!!!) משתמשים פעילים, מי שלא שם מרגיש שהוא מפסיד משהו, לכן הוא יהיה חייב להצטרף.
תחשבו על רובלוקס, היא בנתה פלטפורמה מדהימה, עם כ- 20 מיליון משחקים, וכ-50 מיליון משתמשים פעילים מדי יום. ילד שכל החברים שלו מדברים על רובלוקס, יהיה חייב להצטרף לחגיגה.
נסכם במילים של בובי אקסלרוד מהסדרה הנפלאה "מיליארדים" (חובת צפייה לדעתי)
בה הוא מסביר לאשתו לארה, מדוע העסק שהקימה לא מצליח לגייס הון.
מליארדים
מליארדים
מליארדים
אז זה הזמן לעבור על התיק שלכם, ולבדוק האם יש לעסקים בו חפיר.
---
רוצים לקבל בכל שבוע סקירה מקיפה הכוללת הערכות שווי?
אנו ב"אופטימיסט" נסנן עבורכם מבין כ-9000 החברות הנסחרות בבורסה, ונבחר בכל שבוע חברה מעולה. נחקור את הפעילות העסקית והכלכלית שלה, ונגיש עבורכם את הסקירה על מגש של כסף.
לעוד פרטים: https://www.patreon.com/optimistvalue
ערוץ היוטיוב שלנו: https://www.youtube.com/channel/UCpz12taNqpHWZr6ADcIcnGg
תודה שקראתם.
Comments